web stats
diashow diashow diashow diashow diashow diashow diashow diashow diashow diashow diashow diashow
Soukka-seura ry - Sökö-sällskapet rf

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
Tietotori

Mielipide asiasta Kaitaantie välillä Soukanväylä-Iivisniemenkatu

Espoon kaupunki
Tekninen lautakunta


Mielipide asiasta Kaitaantie välillä Soukanväylä-Iivisniemenkatu

Espoon kaupungilla on tavoitteena kasvattaa kevyen liikenteen osuutta kaikista matkoista hyvin suuresti. Tavoite on hyvä. Tavoitteen saavuttamiseksi yksi merkittävin askel on tehdä kaupunkiin sellaiset kevyen liikenteen reitit, mitkä houkuttelevat niitä käyttämään. Tämän lisäksi kaupunkirakennetta on kehitettävä tasapainoiseksi, jotta tarvittavien matkojen pituus lyhentyisi kevyelle liikenteelle sopivammiksi.
Ilman pienhiukkaset ja melu ovat erittäin vakava ja tappava ongelma. Suomessa kuolee vuosittain ennenaikaisesti ainakin 2000 ihmistä pienhiukkasten takia. Määrä on siis moninkertainen verrattuna esimerkiksi liikenneonnettomuudessa menehtyneihin. Pienhiukkaset kulkeutuvat keuhkoihin hengitysilman mukana. Pienhiukkaset jo sellaisenaan ovat terveydelle haitallisia eikä mitään turvallista rajaa ole olemassa. Lisäksi nämä hiukkaset voivat kuljettaa mukanaan esimerkiksi mikrobien aineenvaihdantatuotteita. Merkittävä osa pienhiukkasista on lähtöisin liikenteestä, ja liikenneväylien läheisyydessä suurimmaksi osaksi.
Länsimetron käyttöönoton jälkeen myös espoolaisten julkisen joukkoliikenteen käyttäjien kumulatiivinen pienhiukkasaltistus tulee kasvamaan merkittävästi, sillä Helsingin tunnelimetrossa on jatkuvasti yhtä korkea pienhiukkaspitoisuus kuin pahimmillaan keskikaupungin katukuiluissa. Sama pitoisuus tullee olemaan myös Länsimetrossa.

Melulla on suoranaisia vaikutuksia terveyteen. Se aiheuttaa oppimis- ja unihäiriöitä sekä voi vaikuttaa mm. verenkiertoelinten sairauksiin ja vaikuttaa monella tavalla henkiseen hyvinvointiin.
Liikenneväylillä olevat varta vasten rakennetut hidasteet ja risteykset aiheuttavat jarrutuksia ja kiihdytyksiä, mitkä molemmat lisäävät melua ja pienhiukkasten emissioita niin kauan kuin ajoneuvoissa käytetään polttomoottoreita. Hidasteiden sijaan nopeuksia voidaan vähemmin haitoin kontrolloida mm. automaattisella valvonnalla ja suunnittelemalla väylien vapaa näkemäetäisyys haluttujen nopeuksien mukaiseksi.
Kevyen liikenteen reittejä ei tule koskaan rakentaa liikenteen melun tai pienhiukkasten pahimmille vaikutusalueille. Moottoriteillä tämä suojaetäisyys on vähintään 150 m. On huomattava, että meluesteet eivät estä pienhiukkasten leviämistä. Vain vähäliikenteisillä matalan nopeuden kaduilla reitit voivat olla kadun reunassa.

Suunnitelmassa kevyen liikenteen väylät ovat paikoin sijoitettu jopa meluesteiden ja ajoradan väliin. Meluesteet saavat näin melun intensiteetin kasvamaan kevyen liikenteen väylällä jopa moninkertaiseksi ja lisäksi pienhiukkasten pitoisuus pysyy aina korkeana. Lähelle ajoneuvoliikenteen väylää rakennetut kevyen liikenteen reitit ovat talvella liian usein lähes kulkukelvottomia, kun kadulta aurattu suolainen lumimössä on levitetty kevyen liikenteen reitille.

Espoossa 12.1.2015

Soukka-seura ry, Sökö-sällskapet rf

c/o Matti Viikari
Soukanniitty 15 B
02360 Espoo

Uutiset Espoo.fi

Pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmä puoltaa yleisötilaisuuksien lohkomisvaatimuksesta sekä kahden metrin turvaväleistä luopumista

Epidemiatilanne pääkaupunkiseudulla on kehittynyt kohti parempaa suuntaa, vaikka tartuntamäärät ja positiivisten...

Lue lisää »

Valtuusto jakoi luottamuspaikat

Valtuuston puheenjohtajaksi valittiin Henna Partanen (Vihr.) ja kaupunginhallituksen puheenjohtajaksi Henrik Vuornos...

Lue lisää »

Espoo.fi kaavoitus

ELY-keskus antoi oikaisukehotuksen Espoon valtuuston pohjois- ja keskiosien yleiskaavapäätöksestä  

Uudenmaan ELY-keskus on hakenut oikaisua pohjois- ja keskiosien yleiskaavan hyväksymispäätökseen. Valtuusto...

Lue lisää »

Finnoon keskuksen asemakaavoitus uudelleen työn alle – lintujen suojeluun vahvempi velvoitus

Toukokuussa kumoutunut asemakaava valmistellaan uudelleen syksyllä. Tavoitteena on saada kaava hyväksymiskäsittelyyn...

Lue lisää »

Uutiset Kotiseutuliitto.fi

Tasavallan presidentin 3.12.2021 myöntämät Kotiseutuneuvoksen arvonimet

Suomen Kotiseutuliitto onnittelee uusia kotiseutuneuvoksia, jotka ovat: Joenpolvi Pertti Lauri, ent. voimalaite- ja...

Lue lisää »

Kestävän korjaamisen polulla – verkkojulkaisu kestävästä korjaamisesta

Vanhan talon korjaaminen on ilmastoteko, joka säilyttää myös kulttuuriperintöä. Korjausklinikka-hankkeen...

Lue lisää »