web stats
diashow diashow diashow diashow diashow diashow diashow diashow diashow diashow diashow diashow
Soukka-seura ry - Sökö-sällskapet rf

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
Tietotori

Menneitä muistellen...

Menneitä muistellen...

Olen lueskellut äskettäin ilmestyneitä lehtiä “Sodan uutiset” ja väistämättä ajatukseni palaavat talvi- ja jatkosodan aikoihin. Nuo ajat tuntuvat jotenkin hyvin läheisiltä, mutta toisaalta, ajatellen aikamme  valtavaa kehitystä, kovin kaukaisilta.

Bussiliikenne Soukanniemeen alkoi hieman ennen kuin Jorvaksen-tie  valmistui n. vuonna 1937. Ennen valmistumista bussi kiersi Kauklahden kautta Helsinkiin ja sekin oli luksusta meille paikallisille asukkaille. Kun ensimmäisen kerran bussilla ajettiin uutta Lauttasaaren siltaa pelkäsin kuollakseni, että silta ei kestäisi. Mutta kestihän se! Sitten tuli talvisota ja bussiliikenne Soukkaan lopetettiin. Soukasta oli käveltävä Jorvaksentielle pilkkosen pimeässä, sillä silloinhan  ei saanut olla minkäänlaista valaistusta - ei edes taskulamppua. Kovissa pakkasissa sekä nenänpäätä, varpaita  että  käsiä paleli.

Joskus olimme onnekaita kun Öfvergårdin miehillä oli aikaa ajaa meidät hevosella Kivenlahden pysäkille. Sitten bussiliikenne alkoi taas vaikkakin vuoroja ajettiin hyvin harvakseen. Bensaa ei ollut, joten bussin takaosassa oli “puukaasupönttö”, joka antoi bussille puhtia kulkemiseen. Voitte arvata, että kulku oli hieman epävarmaa ja kun tulimme Soukan-pohjan kartanon eteen (silloinen Nedergård) joudimme kaikki ulos bussista ja kävelemään mäkeä ylös - kaikki muut paitsi ystävällinen Ivan Sokoloff, joka oli kovin “tanakka” eikä jaksanut kävellä tai emme voineet odottaa hänen hidasta puuskutustaan. Hän oli muuten Puropuiston kesäasukas ja hänen omenapuunsa ovat puistossa vieläkin.  Tie kulki siihen aikaan Soukanpohjan kartanon edestä kiemurrellen S-muotoisena mäkeä ylös. Varsinainen rasitus sekä bussille että matkustajille.
        
Jossakin vaiheessa jatkosodan aikana Miniatossa oli evakossa eräs pääesikunnan osasto. Jokunen “konttorityttö” asuikin meidän piharakennuksessamme ja olimme heidän kanssaan hyvissä väleissä. Pääesikunnalla oli kuorma-auto, jonka lavalle oli rakennettu varerista koppi ja sen sisällä puupenkkejä rivissä. Se sai lempinimen Negus. Me saimme kulkea Neguksella Helsinkiin. Tikkaita pitkin kiivettiin lavalle ja niin sitä sitten mentiin. Aamulla Helsinkiin ja iltapäivällä takaisin Soukkaan. Sekin merkitsi meille luksusta.
        
Kun olen lopettamassa tätä kirjoitelmaani näen että Soukanlahden pysäkeillä on yht´aikaa viisi bussia! Aikamoinen muutos! Mutta kivaa on muistella menneitä. Benita Åkerlund   

Uutiset Espoo.fi

Pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmä puoltaa yleisötilaisuuksien lohkomisvaatimuksesta sekä kahden metrin turvaväleistä luopumista

Epidemiatilanne pääkaupunkiseudulla on kehittynyt kohti parempaa suuntaa, vaikka tartuntamäärät ja positiivisten...

Lue lisää »

Valtuusto jakoi luottamuspaikat

Valtuuston puheenjohtajaksi valittiin Henna Partanen (Vihr.) ja kaupunginhallituksen puheenjohtajaksi Henrik Vuornos...

Lue lisää »

Espoo.fi kaavoitus

ELY-keskus antoi oikaisukehotuksen Espoon valtuuston pohjois- ja keskiosien yleiskaavapäätöksestä  

Uudenmaan ELY-keskus on hakenut oikaisua pohjois- ja keskiosien yleiskaavan hyväksymispäätökseen. Valtuusto...

Lue lisää »

Finnoon keskuksen asemakaavoitus uudelleen työn alle – lintujen suojeluun vahvempi velvoitus

Toukokuussa kumoutunut asemakaava valmistellaan uudelleen syksyllä. Tavoitteena on saada kaava hyväksymiskäsittelyyn...

Lue lisää »

Uutiset Kotiseutuliitto.fi

Tasavallan presidentin 3.12.2021 myöntämät Kotiseutuneuvoksen arvonimet

Suomen Kotiseutuliitto onnittelee uusia kotiseutuneuvoksia, jotka ovat: Joenpolvi Pertti Lauri, ent. voimalaite- ja...

Lue lisää »

Kestävän korjaamisen polulla – verkkojulkaisu kestävästä korjaamisesta

Vanhan talon korjaaminen on ilmastoteko, joka säilyttää myös kulttuuriperintöä. Korjausklinikka-hankkeen...

Lue lisää »